معماری
خانه / تقویم شیعه / ۲۴ صفر طلب کتف توسط پیامبر صلّی الله علیه و آله

۲۴ صفر طلب کتف توسط پیامبر صلّی الله علیه و آله

در این روز (۱) یا در روز ۲۸ صفر (۲) پیامبر صلّی الله علیه و آله دوات و کتف طلبیدند تا بنویسند و برای امّت بیان کنند که خلافت بلا فصل بعد از ایشان  برای امیر المؤمنین علیه السلام است، ولی عُمَر با کلامی که أحدی به رسول خدا صلّی الله علیه و آله نگفته بود مانع از این کارشد و به ساحت اقدس نبوی صلّی الله علیه و آله جسارت کرد و گفت :

«إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» : «این مرد هذیان می گوید» ! 

روز های آخر عمر رسول خدا صلّی الله علیه و آله بود.

مهاجرین و انصار در اطراف بستر آن حضرت بودند، پیامبر صلّی الله علیه و آله نظری به آنان فرمود در حالی که می دیدید بعد از آن حضرت فِتَن، گمراهی ها، انحرافات فکری، تفرقه ی بین مسلمین که از ظلم به اهل بیت آن حضرت و خلیفه ی بلا فصل الهی علی بن ابی طالب علیه السلام پیش می آید، چه می کند ؟

لذا برای حفظ امّت از لغزش ها و هرج و مرج فرمود :

«ایتُونِی بِدَواهٍ وَ بَیاضٍ اکتُبُ لَکُم مَا لَن تَضِلُّوا بَعدِی أبداً» : «کاغذ و دوات برای من بیاورید تا مطلبی برای شما بنویسم که هرگز بعد از من گمراه نشوید»؛

در این هنگام عُمَر گفت :

إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر (العیاذ بالله) حَسبُنا کتابُ الله یا به عبارت های دیگر إنَّ رَسُولَ الله یَهجُر و … همانا این مرد هذیان می گوید، همانا رسول خدا صلّی الله علیه و آله  هذیان می گوید، کتاب خدا ما را بس است.

با این کلام عُمَر اختلاف و سر و صدا بین اصحاب به وجود آمد، عدّه ای از (منافقین) گفتند : قول، قولِ عُمَر است.

عدّه ی دیگر گفتند : کاغذ و قلم بیاورید .

در این هنگام رسول خدا صلّی الله علیه و آله صورت مبارک از آن ها برگرداند و فرمود :

از نزد من دور شوید نزاع و سر و صدا نزد من جایز نیست.

آنان رفتند و شیطان کار خودش را کرد و شد در امّت آنچه نباید می شد.

📚 منابع :

۱٫ این مطلب از کلام ابن عبّاس که گفت : «یوم الخمیس و ما یوم الخمیس، الرزیّه کل الرزیّه ما حال بین رسول الله صلّی الله علیه و آله و بین کتابه» استفاده شده است. خاصه و عامّه این کلام را از ابن عبّاس نقل کرده اند.
۲٫ کتاب سلیم بن قیس رَحِمَهُ الله : ج ۲، ص ۷۹۴٫ و … .

ذکر چند مطلب شایان توجّه است :

۱٫ این حدیث به عبارات مختلف درکتب مختلف شیعه و اهل خلاف نقل شده است. این عبارت که جسارت به أشرف مخلوقات را در بر دارد به عبارت های مختلف نقل شده است : إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر (۳). إنَّ النَّبی یَهجُرُ کَما یَهجُرُ المَریض. (۴) «إنَّما یَهجُر (رسولُ الله)». (5)

«إنَّ نبی الله یَهجُر (لیهجر)». (6) «ان النبی یهجر». (7) «(ان) رسول الله یهجر». (8) «دعوا الرجل (دعوه) فإنّه یهجر». (9) «إنّه یهجر». (10)

«قد غلبه الوجع». (11) «قد غلب علیه الوجع». (12) «اشتد به الوجع». (13)

«رسول الله هجر». (14) «هجر رسول الله صلّی الله علیه و آله». (15) «هجر هجر رسول الله». (16) «هجرهجر استفهموه». (17)

«ماله ؟ اهجر»؟ (۱۸) «ما شأنه؟ اهجر»؟ (۱۹)

«ما له ؟ اَهجر؟ استفهموه». (20) «ما شأنه؟ اَهجر؟ استفهموه». (21)

۲٫ آن قدر مطلب واضح و أسناد فراوان  است که عدّه ای بر آن شده اند که معنای این عبارت را نقل کنند تا شاید از وقاحت کلام گوینده ی آن بکاهند. (۲۲)

به عنوان نمونه :

ابن ابی الحدید می گوید :

عُمَر کلمه ای گفت که معنایش این است «إن الوجع قد غلب علی رسول الله : همانا درد بر رسول خدا غلبه کرده است» !!؟ (۲۳) در جای دیگر ابن ابی الحدید می گوید :

لقد غلبه الوجع، به تحقیق درد بر او غلبه کرده. اما این ماجرا قابل انکار نیست.


۳٫ جسارت و نسبت هذیان به أشرف مخلوقات مخالف آیات قرآن کریم است، که به عنوان نمونه آیات زیر ذکر می شود :

«وَ ما یَنطِقُ عَن الهَوی * إن هُوَ إلّا وَحیٌ یُوحی». (24)
«أطیعُوا اللهَ وَ أطیعُوا الرَّسُولَ». (25)
«ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُم عَنهَ فَانتَهُوا». (26)
«وَ ما کانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَهٍ إذا قَضی اللهُ وَ رَسُولُهُ أمراً أن یَکُونَ لَهُمُ الخِیَرَهُ مِن أمرِهِم وَ مَن یَعْصِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَد ضَلَّ ضَلالً مُبیناً». (27)

۴٫ گوینده ی این کلام شامل این آیات  قرآنی است :

«وَ مَن یُشاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعدِ ما تَبَیَّنَ لَهُ الهُدی وَ یَتَّبِع غَیرَ سَبیلِ المُؤمِنینَ نُوَّلِهِ ما تَوَّلی وَ نُصلِه جَهَنَّمَ وَ ساءَت مَصیراً». (28)
«إنَّ الذینَ یُوذونَ اللهَ وَ رسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُنیا وَ الآخِرهِ و أعَدَّ لَهُم عَذاباً  مُهیناً». (29)

۵٫ إضافه بر عبارت إن الرجل لیهجر که در کتب مختلف ذکر شده، گوینده ی این کلام در جاهای مختلف در دوران حکومت خود و قبل از آن در جواب سؤال کنندگان ـ و گاهی هم در کلام خودش که به إبن‌ عباس گفت :

می دانی چرا آن روز مانع از آوردن کاغذ و قلم شدم ؟ چون می دانستم رسول خدا صلّی الله علیه و آله در آن وصیّت می خواهد خلافت و إمامتِ خلقِ بعد از خود را با علی بن ابیطالب علیه‌ السلام بیان کند. لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم !!! (۳۰)

📚 منابع : 

۳٫ الرساله السعدیه : ص ۷۲٫ و … .
۴٫ مکاتیب الرسول صلّی الله علیه و آله : ج ۳، ص ۷۱۳، ۷۱۵، ۷۲۴٫ و … .
۵٫ اعیان الشیعه : ج ۱، ص ۲۹۴، ۴۲۵، ۴۲۷٫ و … .
۶٫ کتاب سلیم بن قیس الهلالی رَحِمَهُ الله : ج ۲، ص ۲۱۱٫ و … .
۷٫ نهج الحق : ص ۳۳۲، ۳۳۳٫ و … .
۸٫ کتاب سلیم بن قیس الهلالی رَحِمَهُ الله : ج ۲، ص ۳۲۴٫ و … .
۹٫ ارشاد : ج ۱، ص ۱۸۴٫ و … .
۱۰٫ الطرائف : ص ۴۳۲، ۴۳۳، ۴۳۶٫ و … .
۱۱٫ امالی مفید : ص ۳۶٫ و … .
۱۲٫ المسترشد : ص ۶۸۱٫ و … .
۱۳٫ بحار الأنوار : ج ۳۰، ص ۵۳۸، ۵۴۰٫ و … .
۱۴٫ الیقین : ص ۵۲۲٫ و … .
۱۵٫ المسترشد : ص ۶۸۱٫ و … .
۱۶٫ فتح الباری : ج ۸، ص ۱۰۱٫ عمده القاری : ج ۱۸، ص ۶۲٫
۱۷٫ الإیضاح (فضل بن شاذان) : ص ۳۶۰٫ مکاتیب الرّسول صلّی الله علیه و آله : ج ۳، ص ۷۱۳٫
۱۸٫ بحار الأنوار : ج ۳۰، ص ۵۴۷٫ و … .
۱۹٫ الطرائف : ص ۴۳۲٫ و … .
۲۰٫ بحار الأنوار : ج ۳۰، ص ۵۴۲٫ و … .
۲۱٫ الیقین : ص ۵۲۱٫ و … .
۲۲٫ النص و الإجتهاد : ص ۱۵۰٫ و … .
۲۳٫ شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید) : ج ۳، ص ۱۷، ج ۶، ص ۵۱٫ و … .
۲۴٫  سوره نجم : آیه ی ۳ و ۴٫
۲۵٫ سوره های نساء : آیه ۵۹٫ و … .
۲۶٫ سوره حشر : آیه ی ۷٫
۲۷٫ سوره احزاب : آیه ی ۳۶٫
۲۸٫ سوره نساء : آیه ۱۱۵٫
۲۹٫ سوره احزاب : آیه ی ۸۷٫
۳۰٫ التحفه العسجدیه : ص ۱۴۴٫ و … .

درباره ی محمد عباسی

محمد عباسی
یا علی مدد / از تو می رسد / تا ابد همی / یا علی مدد

همچنین ببینید

محسنیه – روزی تلخ تر از واقعه ی کربلا

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند : … لَا کَیَوْمِ مِحْنَتِنَا بِکَرْبَلَا، وَ إِنْ کَانَ …

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz
قالب وردپرس