معماری
خانه / امام عصر عج الله / اثبات وجود امام عصر / اثبات وجود امام عصر در کلام معصومین(۹)

اثبات وجود امام عصر در کلام معصومین(۹)

 

☘️ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کند که در تفسیر این قول خداى تعالى:
یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً.( الانعام: ۱۵۸)


👈فرمود: یعنى خروج قائم منتظر ما، سپس فرمود: اى ابا بصیر! خوشا بحال شیعیان قائم ما، کسانى که در غیبتش منتظر ظهور او هستند و در حال ظهورش نیز فرمانبردار اویند، آنان اولیاى خدا هستند که نه خوفى بر آنهاست و نه اندوهگین مى‏ شوند.
مفضّل بن عمر گوید: از امام صادق علیه السّلام از این قول خداى سبحان پرسش کردم‏ وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ‏.( البقره: ۱۲۴) که این چه کلماتى است؟ فرمود:


👈همان کلماتى است که آدم آن را از پروردگارش دریافت کرد و بر زبان جارى نمود و خداوند توبه‏ اش را پذیرفت و آن این کلمات است که گفت:


👈«أسألک بحقّ‏ محمّد و علیّ و فاطمه و الحسن و الحسین إلّا تبت علیّ»👉


و خداوند توبه او را پذیرفت که او توّاب و رحیم است. گفتم: اى فرزند رسول خدا! منظور خداى تعالى از جمله «فأتمّهنّ» چه بوده است؟ فرمود: یعنى ائمّه دوازده‏ گانه را به قائم تمام مى‏ کند که نه امام آنها از فرزندان حسین علیه السّلام خواهند بود.
مفضّل گوید: گفتم: اى فرزند رسول خدا! مرا از معنى این کلام الهى که مى ‏فرماید:
 وَ جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً فِی عَقِبِهِ‏( الزخرف: ۲۸) آگاه کنید:


 فرمود مقصود از آن امامت است که خداى تعالى آن را تا روز قیامت در دنباله حسین علیه السّلام قرار داد. گوید:گفتم: اى فرزند رسول خدا! چرا امامت اختصاص به فرزندان حسین علیه السّلام یافت نه فرزندان حسن علیه السّلام، در حالى که آنها هر دو فرزندان رسول خدا و دو سبط او و سیّد جوانان بهشت هستند؟
فرمود: موسى و هارون دو پیامبر مرسل و دو برادر بودند و خداى تعالى پیامبرى را در سلاله هارون قرار داد نه در سلاله موسى، هیچ یک از آن دو پیامبر را نسزد که بگوید: چرا خداوند چنین کرده است؟ و امامت مأموریت از سوى حقّ تعالى در زمین است و هیچ کس را نسزد که‏ بگوید: چرا آن را در سلاله حسین قرار داده است و نه حسن، زیرا خداى تعالى در جمیع افعالش حکیم است از کردارش پرسش نشود امّا از افعال آنها پرسش شود.

 

🌿یونس بن عبد الرّحمن گوید: بر موسى بن جعفر وارد شدم و گفتم: اى‏ فرزند رسول خدا! آیا شما قائم به حقّ هستید؟
👈فرمود: من قائم به حقّ هستم و لیکن قائمى که زمین را از دشمنان خدا پاک سازد و آن را از عدل و داد آکنده سازد همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد او پنجمین از فرزندان من است و او را غیبتى طولانى است زیرا بر نفس خود مى‏ هراسد و اقوامى در آن غیبت مرتدّ شده و اقوامى دیگر در آن ثابت قدم خواهند بود.
سپس فرمود: خوشا بر احوال شیعیان ما که در غیبت قائم ما به رشته ما متمسّک هستند و بر دوستى ما و بیزارى از دشمنان ما ثابت قدم هستند، آنها از ما و ما از آنهائیم، آنها ما را به امامت و ما نیز آنان را به عنوان شیعیان پذیرفته‏ ایم پس خوشا بر احوال آنها و خوشا بر احوال آنها بخدا سوگند آنان در روز قیامت هم درجه ما هستند.

 

◀️مؤلّف این کتاب- رضى اللَّه عنه- گوید:
«یکى از علّتهایى که بخاطر آن غیبت واقع گردیده- چنان که در این حدیث ذکر شده- خوف است و خود موسى بن جعفر علیهما السّلام در دوران ظهورشان امر امامت خود را پنهان مى ‏کردند و شیعیانشان‏ بخاطر خوف از سرکش زمانه یعنى هارون الرّشید به نزد امام رفت و آمد نمى‏ کردند و به او اشاره نمى ‏نمودند تا به جایى که چون در مجلس یحیى بن خالد از هشام بن حکم راجع به دلائل امامت پرسش شد او به آنها پاسخ گفت و چون گفتند: کسى که داراى این صفات است کیست؟ گفت: صاحب این کاخ امیر المؤمنین هارون الرّشید. و هارون از پشت پرده کلامش را شنید و گفت: بخدا سوگند (او ما را گرفته و) از انبان نوره به ما عطا کرده است. و چون هشام شنید که او آمده است گریخت و در طلب او شدند امّا (هارون) به او دسترسى پیدا نکرد، و او به کوفه رفت و نزد یکى از شیعیان بود تا آنکه در گذشت و از تعقیب او دست بر نداشت تا آنکه جنازه او را در خرابه کوفه گذاشتند و نامه‏ اى نوشتند که این هشام بن حکم است که امیر المؤمنین در تعقیب او بود تا آنکه قاضى و معین و عدول و کارگزارش او را شناسایى کردند، آنگاه آن سرکش زمانه از تعقیب او دست برداشت».

 

🌿محمّد بن زیاد أزدىّ گوید: از سرور خود موسى بن جعفر علیهم االسّلام از تفسیر این کلام الهى پرسیدم: وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً
👈 فرمود نعمت ظاهره امام ظاهر است و نعمت باطنه امام غائب است، گفتم: آیا در میان ائمّه کسى هست که غائب شود؟ 👈فرمود: آرى شخص او از دیدگان مردم غایب مى ‏شود امّا یاد او از قلوب مؤمنین غایب نمى ‏شود و او دوازدهمین ما امامان است، خداوند براى او هر امر سختى را آسان و هر امر دشوارى را هموار سازد و گنجه اى زمین را برایش آشکار کند و هر بعیدى را براى وى قریب سازد و به توسّط وى تمامى‏ جبّاران عنود را نابود کند و هر شیطان متمرّدى را به دست وى هلاک سازد، او فرزند سرور کنیزان است کسى که ولادتش بر مردمان پوشیده و ذکر نامش بر آنها روا نیست تا آنگاه که خداى تعالى او را ظاهر ساخته و زمین را پر از عدل و داد نماید همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد.

📚 کمال الدین وتمام النعمه / ترجمه پهلوان، ج‏2، ص: ۳۰تا۵۸

 

درباره ی ا. زارعین

ا. زارعین
شوق تو به باغ لاله جان خواهد داد/ عطر تو به گلها هیجان خواهد داد/ فردا که به آفاق بپیچد نورت/ تکبیر تو کعبه را تکان خواهد داد/

همچنین ببینید

برترین اعمال!

  🔹عبد العظیم حسنىّ گوید: بر مولاى خود امام جواد علیه السّلام وارد شدم و …

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz
قالب وردپرس