معماری
خانه / امام عصر عج الله / اثبات وجود امام عصر / اثبات وجود امام عصر در کلام معصومین(۸)

اثبات وجود امام عصر در کلام معصومین(۸)

 

❇️صفوان بن مهران از امام صادق علیه السّلام روایت کند که فرمود:
👈 کسى که به همه امامان اقرار کند امّا مهدی را انکار کند مانند کسى است که به همه پیامبران اقرار کند امّا نبوّت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم را انکار نماید. گفتند: یا ابن رسول اللَّه! مهدیّ ازفرزندان شما کیست؟ فرمود: پنجمین از فرزندان هفتمین، شخص او از شما نهان مى ‏شود و بردن نام وى بر شما روا نیست.

❇️ابو هیثم تمیمىّ از امام صادق علیه السّلام روایت کند که فرمود:
👈 چون در بین ائمّه سه نام محمّد و علىّ و حسن پى در پى شود چهارمین آنها قائم خواهد بود.

❇️مفضّل بن عمر گوید: بر آقاى خود امام صادق علیه السّلام وارد شدم و گفتم: اى آقاى من! اى کاش در باره جانشین پس از خود وصیّت مى ‏فرمودید، فرمود:
👈اى مفضّل امام پس از من فرزندم موسى و جانشین مأمول منتظر «م ح م د» فرزندحسن بن علىّ بن محمّد بن علىّ بن موسى است‏

❇️مفضّل بن عمر گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود: خداى تعالى چهارده هزار سال پیش از آنکه خلقش را بیافریند، چهارده نور آفرید که ارواح ما بود، گفته شد: یا ابن رسول اللَّه! آن چهارده تن چه کسانى هستند؟ فرمود: 👈محمّد و علىّ و فاطمه و حسن و حسین و ائمّه از فرزندان حسین و آخرین آنها قائمى است که پس از غیبتش قیام کند و دجّال را بکشد و زمین را از هر جور و ظلمى پاک سازد.

❇️علىّ بن رئاب از امام صادق علیه السّلام روایت کند که در تأویل این آیه قرآن:
یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ‏ ( انعام ۱۵۸) فرمود:
آیات عبارت از ائمّه هستند و آیه منتظره قائم علیه السّلام است، و در آن روز ایمان کسى که پیش از قیام او با شمشیر ایمان نیاورده باشد سودى ندارد، گرچه به پدرانش ایمان آورده باشد.

❇️تمیم بن بهلول گوید: از عبد اللَّه بن ابى الهذیل از امامت پرسیدم که بر چه کسانى ثابت است و نشانه‏ هاى امام بر حقّ چیست؟ گفت: دلالت ‏کننده بر آن و حجّت بر مؤمنان و قائم به امور مسلمین و ناطق به قرآن و عالم به احکام دین، برادر پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم است که جانشین او بر امّت و وصىّ او بر ایشان، و ولىّ اوست کسى که براى پیامبر به منزله هارون است براى موسى، کسى که طاعتش به واسطه این قول خداى تعالى واجب شده است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ‏. (نسا ۵۹) و در این آیه او را داراى مقام ولایت‏ خوانده است: إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ‏.(مائده ۵۵) و در روز غدیرخم رسول اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم از جانب خداى تعالى براى او مقام امامت اثبات کرده و فرموده است:
«من کنت مولاه فعلیّ مولاه، اللهمّ وال من والاه، و عاد من عاداه، و انصر من نصره و اخذل من خذله و أعن من أعانه»
چنین شخصى امیر المؤمنین علىّ بن أبى طالب و امام المتّقین و پیشواى دست و روسپیدان و افضل اوصیا و بهترین همه خلایق پس از رسول ربّ العالمین است.
و بعد از او حسن و حسین دو سبط رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و دو فرزند سیّده النّساء است، سپس علىّ بن الحسین و محمّد بن علىّ و جعفر بن محمّد و موسى ابن جعفر و علىّ بن موسى و محمّد بن علىّ و علىّ بن محمّد و حسن بن علىّ و سپس فرزند حسن بن على صلوات اللَّه علیهم که تا امروز یکى پس از دیگرى بوده‏اند، آنان عترت رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم هستند که به وصیّت و امامت در هر عصر و زمانى و هر وقت و اوانى معروف هستند، آنان عروه الوثقى و ائمّه هدى و حجّت بر اهل
دنیا هستند تا خداى تعالى زمین و اهلش را وارث شود و هر که به آنان مخالفت ورزد گمراه و گمراه‏ کننده و تارک حقّ و هدایت است آنان قرآن را تعبیر مى‏کنند و ناطق از جانب رسول اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم هستند و کسى که بمیرد و ایشان را نشناسد به مرگ جاهلیّت مرده است و اوصاف آنان چنین است: ورع و عفّت و صدق و صلاح و اجتهاد و اداى امانت به نیک و بد و طول سجود و نماز شب و اجتناب از محارم و انتظار فرج با شکیبائى، و حسن مصاحبت و حسن هم‏ جوارى‏

❇️سماعه بن مهران گوید: من و ابو بصیر و محمّد بن عمران- آزادشده امام باقر علیه السّلام- در مکّه در منزلى بودیم، محمّد بن عمران گفت: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که مى ‏فرمود:👈 ما دوازده مهدى هستیم، ابو بصیر به او گفت: ترا بخدا سوگند آیا آن را از امام صادق علیه السّلام شنیدى؟ و او دو بار سوگند یاد کرد که این کلام را از او شنیده است.

❇️سدیر صیرفى گوید: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که مى ‏فرمود:👈 در قائم‏ شباهتى از یوسف علیه السّلام وجود دارد، گفتم: گویا از حیرت یا غیبت یاد مى‏کنید، فرمود: این امّت همانند خنازیر چگونه آن را انکار مى‏ کنند؟ برادران یوسف همه اسباط و اولاد پیامبران بودند، با یوسف تجارت کردند و او را فروختند در حالى که آنها برادران او بودند و او هم برادر آنان بود او را نشناختند تا آنکه به آنها گفت: من یوسف هستم، پس چگونه این امّت انکار مى‏کنند که خداى تعالى در وقتى از اوقات اراده فرماید که حجّتش را مستور کند؟ یوسف سلطان مصر بود و بین او و پدرش هیجده روز راه بود و اگر خداى تعالى مى‏ خواست جاى او را به وى نشان مى‏داد و بر آن کار توانا بود، بخدا سوگند وقتى مژده یوسف را به یعقوب و فرزندانش دادند آن راه را در نه روز درنوردیدند و از بیابان و سرزمینى که بودند خود را به مصر رسانیدند، پس چگونه این امّت انکار مى ‏کنند که خداى تعالى با حجّتش همان کند که با یوسف کرد، او در بازارهایشان راه مى‏ رود و بر بساط آنها پا مى‏ نهد امّا آنها او را نمى ‏شناسند تا آنکه خداى تعالى إذن فرماید که خود را به آنان معرّفى نماید همچنان که به یوسف إذن داد و به آنها گفت: آیا مى‏ دانید که در نادانى با یوسف و برادرش چه کردید؟ گفتند: آیا تو یوسفى؟
گفت: آرى من یوسفم و این هم برادر من است.

❇️زراره بن أعین گوید: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که مى ‏فرمود:👈 براى قائم پیش از آنکه قیام نماید غیبتى است، گفتم: براى چه؟ فرمود: مى ‏ترسد- و با دست به شکم خود اشاره کرد- سپس فرمود: یا زراره! او منتظر است و او کسى است که مردم در ولادتش شکّ مى‏ کنند، برخى گویند او حمل است و هنوز متولّد نشده و برخى گویند غایب است و برخى گویند متولّد نشده است و برخى دیگر گویند دو سال قبل از وفات پدرش متولّد شده است، جز آنکه خداى تعالى دوست مى‏ دارد که شیعیان را امتحان کند و در این وقت است که باطل‏جویان شکّ کنند.
زراره گوید: فداى شما شوم! اگر آن زمان را دریافتم چه عملى را انجام دهم؟
فرمود: اى زراره! اگر آن زمان را دریافتى به این دعا مداومت کن:
«اللّهمّ‏ عرّفنی نفسک، فإنّک إن لم تعرّفنی نفسک لم أعرف نبیّک، اللّهمّ عرّفنی رسولک فإنّک إن لم تعرّفنی رسولک لم أعرف حجّتک، اللّهم عرّفنی حجّتک فإنّک إن لم تعرّفنی حجّتک ضللت عن دینی‏
. سپس فرمود: اى زراره بناچار نوجوانى در مدینه کشته شود، گفتم: فداى شما شوم! آیا لشکر سفیانى او را مى‏ کشد؟ فرمود: خیر، بلکه او را لشکر بنى فلان خواهد کشت، خروج مى‏کند تا آنکه داخل مدینه مى ‏شود و مردم نمى ‏دانند براى چه داخل شده است و او را دستگیر کرده و مى‏ کشند و چون او را از سر سرکشى و دشمنى و ستم مى‏ کشند خداى تعالى به آنها مهلت نمى‏ دهد، و در آن هنگام منتظر فرج باشید.
این حدیث را محمّد بن اسحاق رضى اللَّه عنه براى ما روایت کرده است.
همچنین محمّد بن حسن رضى اللَّه عنه نیز این حدیث را بى‏ هیچ تفاوت براى ما روایت کرده است.

❇️هانى تمّار گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود:👈 براى صاحب الامر غیبتى است و باید هر بنده‏اى تقوا پیشه کند و متمسّک به دین خود باشد.

❇️مفضّل بن عمر گوید: از امام صادق علیه السّلام شنیدم که مى ‏فرمود: 👈فریاد نکنید، به خدا سوگند امام شما سالیانى از روزگارتان غیبت کند و حتما مورد آزمایش واقع شوید تا به غایتى که بگویند: او مرده یا هلاک شده و به کدام وادى سلوک کرده است؟ و چشمان مؤمنان بر او بگرید و واژگون شوید همچنان که کشتى در امواج دریا واژگون شود، و تنها کسى نجات یابد که خداى تعالى از او میثاق گرفته و در قلبش ایمان نقش کرده و او را به روحى از جانب خود مؤیّد کرده باشد، و دوازده پرچم مشتبه برافراشته شود که هیچ یک از دیگرى بازشناخته نشود، راوى گوید: من گریستم، آنگاه فرمود: اى ابا عبد اللَّه! چرا گریه مى‏ کنى؟
گفتم: چگونه نگریم در حالى که شما مى‏ گوئید: دوازده پرچم مشتبه که هیچ یک از دیگرى باز شناخته نشود، پس ما چه کنیم؟ راوى گوید: امام به پرتو آفتاب که به داخل ایوان تابیده بود نگریست و فرمود:👈 اى ابا عبد اللَّه! آیا این آفتاب را مى ‏بینى؟ گفتم: آرى، فرمود: به خدا سوگند امر ما از این آفتاب روشن‏تر است.

📚 کمال الدین وتمام النعمه / ترجمه پهلوان، ج‏2، ص: ۳تا۲۴

 

درباره ی ا. زارعین

ا. زارعین
شوق تو به باغ لاله جان خواهد داد/ عطر تو به گلها هیجان خواهد داد/ فردا که به آفاق بپیچد نورت/ تکبیر تو کعبه را تکان خواهد داد/

همچنین ببینید

برترین اعمال!

  🔹عبد العظیم حسنىّ گوید: بر مولاى خود امام جواد علیه السّلام وارد شدم و …

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz
قالب وردپرس