معماری
خانه / امام عصر عج الله / خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون علائم آخر الزمان

خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون علائم آخر الزمان

 

◀️ شیخ صدوق در کمال الدین از نزال بن سبره روایت می‎کند که گفت: علی بن ابی طالب (علیه‎السلام) برای ما خطبه خواند و پس از حمد و ثنای الهی سه بار فرمود:

? سلونی ایّها النّاس قبل ان تفقدونی ?

یعنی: ای مردم! پیش از آنکه مرا از دست بدهید، هرچه می‎خواهید از من بپرسید!

در این وقت صعصعۀ بن صوحان از جا برخاست و گفت: یا امیرالمؤمنین! دجال کی خواهد آمد؟ فرمود: بنشین! خداوند سخن تو را شنید و دانست که مقصودت چیست. به خدا قسم در این باره سائل و مسئول (تو و من) یکسان هستیم (یعنی این از اسراری است که فقط خداوند می‎داند)

ولی این را بدان که آمدن دجال علاماتی دارد که طابق النعل بالنعل متعاقب هم به وقوع می‎پیوندد. اگر خواسته باشی اطلاع می‎دهم. عرض کرد: یا امیرالمؤمنین بفرمائید!

? آنچه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در رابطه با علائم پیش از ظهور فرمودند ?

فرمود: آنچه می‎گویم از بر کن! علامات آن این است: (دجال در وقتی می‎آید که) مردم نماز را بمیرانند، و امانت را ضایع کنند، و دروغ گفتن را حلال شمارند و ربا بخورند، و رشوه بگیرند، و ساختمانها را محکم بسازند، و دین را به دنیا بفروشند، و موقعی که سفیهان را به کار گماشتند، و با زنان مشورت کردند، و پیوند خویشان را پاره نمودند، و هواپرستی پیشه ساختند و خون یک دیگر را بی ارزش دانستند، حلم و بردباری در میان آنها نشانه ضعف و ناتوانی باشد، و ظلم و ستم باعث فخر گردد، امراء فاجر، وزراء ظالم، و سرکردگان دانا، خائن و قاریان (قرآن) فاسق باشند. شهادت باطل آشکار باشد، و اعمال زشت و گفتار بهتان آمیز و گناه و طغیان و تجاوز علنی گردد، قرآن‎ها زینت شود، و مسجدها نقاشی و رنگ آمیزی و مناره‎ها بلند گردد، و اشرار مورد عنایت قرار گیرند، و صف‎ها در هم بسته شود.

? خواهش‎ها مختلف باشد و پیمان‎ها نقض گردد، و وعده‎ای که داده شد نزدیک شود. زنها بواسطه میل شایانی که به امور دنیا دارند در امر تجارت با شوهران خود شرکت جویند. صداهای فاسقان بلند گردد و از آنها شنیده شود! بزرگ قوم، رذلترین آنهاست، از شخص فاجر به ملاحظه شرش تقیه شود، دروغگو تصدیق، و خائن امین گردد، زنان نوازنده، آلات طرب و موسیقی به دست گرفته نوازندگی کنند! و مردم پیشینیان خود را لعنت نمایند. زنها بر زین‏ها سوار شوند و زنان به مردان و مردان به زنان شباهت پیدا کنند.

? شاهد (در محکمه) بدون این که از وی درخواست شود شهادت می‎دهد، و دیگری بخاطر دوست خود بر خلاف حق گواهی دهد. احکام دین را برای غیر دین بیاموزند، و کار دنیا را بر آخرت مقدم دارند، پوست میش را بر دل‎های گرگ‎ها بپوشند، در حالی که دل‎های آنها از مردار متعفن‎تر و از صبر تلخ‎تر است. در آن موقع شتاب و تعجیل کنید. بهترین جاها در آن روز بیت المقدس است. روزی خواهد آمد که هر کسی آرزو کند که از ساکنان آنجا باشد.

مهدی موعود، ترجمه بحار الأنوار، متن، ص ۵۴۸

درباره ی محسن عباسی

محسن عباسی
السلام علی الصراط الواضح و النجم اللائح و الامام الناصح و رحمه الله و برکاته... این دیده نیست لایق دیدار روی تو چشمی دگر بده که تماشا کنم تو را

همچنین ببینید

برترین اعمال!

  ?عبد العظیم حسنىّ گوید: بر مولاى خود امام جواد علیه السّلام وارد شدم و …

۲ دیدگاه

  1. با سلام و تشکر
    به نظرم تقریبا همه این گفته های حضرت رخ داده است . در مورد جملات آخر که مبنی بر بهترین جاها بیت المقدس است سوال داشتم .
    منظور چیست ؟ یعنی ما باید بریم بیت المقدس ؟ اونجا مکان خوبی برای دین داری است ؟ جاهای دیگه من جمله شهرهای مقدس شیعیان رو چرا حضرت نفرمودن ؟

    • محسن عباسی

      با سلام و تشکر از توجه شما

      خدمت شما عرض شود که نظر مترجم جلد ۱۳ بحارالانوار جناب آقای علی دوانی پیرامون این قسمت از خطبه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) به این شرح است:

      ابوالفضل گلپایگانی در « فرائد » ص ۱۰۶ فقط این قسمت خطبه را گرفته و مورد سوء استفاده قرار داده است. او چون دیده که میرزا حسین علی مازندرانی از طرف دولت عثمانی به  « عکا »  واقع در فلسطین تبعید شده، و در این روایت هم میگوید:

      خیر المساکن یومئذ البیت المقدّس لیأتین علی النّاس زمان یتمنّی احد أنّه من سکّانه لذا چنین نتیجه گرفته است که چون میرزا بهاء در آنجا بوده؛ پس بهترین مکان روی زمین است!! ولی شما خوانندگان تمام خطبه را بخوانید ببینید چه مناسبتی با یک مشت بهائی مرموز ناشناس دارد. چرا گلپایگانی فقط یک قسمت خطبه را نقل کرده؟ این خطبه مشتمل بر علائم قبل از ظهور و آمدن دجال است، مگر اینکه بهائیان قبول کنند که جمال مبارک همان دجال است! حضرت میفرماید: نخست باید تمام این علائم آشکار شود؛ سپس دجال بیاید تا آنگاه امام زمان قیام کند. ولی بهائی که عقیده دارد امام زمان میرزای باب بوده و آمده و رفته است، چگونه میخواهد فقط از یک قسمت علائم ظهور او برای میرزا بهاء ساکن « عکا » نه بیت المقدس استفاده کند؟! بنظر ما این علائم امروز با اوضاع فلسطین که قسمت عمده بیت المقدس در دست دولت اسرائیل است، و با تبلیغات وسیع اسرائیل و صهیونیستهای جهان و عمال آنها یعنی بهائیان؛ غالب مردم جهان میل بدیدن آنجا دارند، بخوبی تطبیق میکند، با این فرض من ابداً نمیتوانم ادعا کنم، منظور حضرت امیر امروز است، شاید در آینده بیت المقدس و تمام خاک اسرائیل بدست مسلمانان بیافتد و آنها یهودیان و بهائیان را از آنجا بدور بریزند و چنان شود که هر مسلمانی شایق بسکونت در بیت المقدس گردد و اللَّه اعلم

      در روایات دیگری هم در مورد سایر شهرها و اهل آن شهرها و فضیلت سکونت در آنها اشاراتی شده است:

      از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «بلاها از قم و اهل آن دور شده است، بزودی زمانی خواهد رسید، که قم و اهل آن حجت بر مردم خواهند بود و این در زمان غیبت قائم، ما و ظهور وی می باشد، اگر چنین نباشد زمین اهل خودش را فرو می برد، فرشته های الهی بلاها را از این شهر و اهل آن دفع می کنند هر ستمگری که در حق آنان اراده بد داشته باشد، خداوند در هم کوبنده ستم پیشگان، او را درهم می شکند و یا به گرفتاری و مصیبت و یا دشمنی، مبتلا می گرداند، خداوند سبحان، قم و اهلش را در زمان فرمانروائی ستمگران از یاد آنان می برد آنگونه که ظالمان یاد خدا را فراموش کردند.»

      بحارالانوار، جلد ۶۰، ص ۲۱۳

      رسول اکرم(ص) در تفسیر سوره مبارکه «تین» فرمودند:

      خداوند متعال چهار شهر را از میان شهرها برگزید. [در این سوره] منظور از «تین»، مدینه؛ مقصود از «زیتون»، بیت المقدس؛ منظور از «طور سینا»، کوفه و «البلدالأمین»، مکه می باشد.

      شیخ صدوق، معانی الأخبار، ص۳۶۵٫

      رسول اکرم(ص) در یک حدیث طولانی خطاب به امیر مؤمنان(ع) فرمود:

      خداوند ولایت تو را به آسمانها عرضه نمود. (از میان آسمانها) آسمان هفتم سبقت جست؛ پس آن را با عرش زینت بخشید؛ سپس… از میان شهرها کوفه سبقت جست، پس آن را با وجود تو زینت بخشید.

      محمدباقرمجلسی، بحارالأنوار، ج۲۷، ص۲۶۲٫

      امیر مؤمنان(ع) نیز می فرمایند:

      اینجا (کوفه) شهر ما، جایگاه ما و اقامتگاه شیعیان ماست

      تاریخ الکوفه، ص۶۳٫

      امام صادق(ع) ضمن حدیث مفصلی درباره حضرت ولی عصر(ع) به مفضل فرمودند:

      مرکز حکومت او کوفه، و مرکز قضاوتش مسجد کوفه و مرکز بیت المال و محل تقسیم غنایم مسلمانان، مسجد سهله، و محل خلوت و مناجات هایش تپه های سپید و نورانی نجف اشرف است.

      بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۱٫

      امام صادق(ع) می فرماید:

      اهل خراسان پیشتازان ما، اهل قم یاوران ما، اهل کوفه تکیه گاههای ما و اهل این دیار (نواحی کوفه) از ما هستند و ما نیز از آنها هستیم

      بحارالأنوار، ج۶۰، ص۲۱۸

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس