معماری
خانه / عقائد / نقد فلاسفه و عرفا / ورود و گسترش علوم غیر اسلامی و فلسفه در جامعه اسلامی_قسمت چهارم

ورود و گسترش علوم غیر اسلامی و فلسفه در جامعه اسلامی_قسمت چهارم

قسمت چهارم و پایانی
در یک بحران سیاسی انتقال قدرت از امویان به عباسیان ، فرصتی برای تشکیل جلساتی پیرامون معارف اسلامی در خدمت امام باقر و امام صادق علیهم السلام پدیدآمد.
ولی در سایر ایام زندگانی اهل البیت علیهم السلام ، هیچگاه فرصتی برای آنان ، و اجازه ایی برای نشر معارف اسلامی و تشکیل جلسات نبود ؛و آنچه که فرمودند ، در خفاء و نهان و برای اصحاب خاص خود بوده است.
حساسیت هایی بس عجیب از طرف خلفاء جور نسبت به جلساتی که ممکن بود بر اثر گردهمایی مردم در خانه یکی از امامان معصوم علیهم السلام ،پدید آید ، اعمال میشد ، هم چون کنترل شدید رفت و آمد ها ، به گونه ایی که گاه امام معصوم زمان علیه السلام به منظور مصون ماندن جان افراد مجبور به ایجاد پراکندگی صناعی بین صحابه خود می شد
در برابر مساعی و کوشش حکومت های جور در صدر اسلام نسبت به ترجمه ی فلسفه و وارد نمودن آن در جامعه اسلامی مسلمانان را این فکر : (( ما را با علوم غیر اسلامی و وارده از یونان ، چه کار ! با وجود قرآنی که : ((فیه تبیان کل شی )) مبادا ما مرتکب گناهی شویم ))آزار می داد
برای آرامش بخشیدن به این نگرانی های درونی امت اسلام ، ناشرین فلسفه و عاملین حکومت به این دسیسه پرداخته و می گفتند : ((از علوم اجانب و بیگانگان آنچه را موافق با قرآن و سنت یافتیم می پذیریم و بس . روشی که قران ما را بدان تشویق نموده است . پس جای نگرانی نیست ! ))
برای رسوخ و تنفیذ افکار بیگانگان در امت اسلام ، این شیوه از موفق ترین روش ها بود ؛ و حکومت های جور را به هدفشان رساند . چون با عدم مراجعه به حاملان علوم قرآنی ، یعنی خاندان وحی علیهم السلام ، چه منبعی دیگر میتوانست مخالفت یا موافقت نظر بیگانگان را با علوم و معارف قرآن تشخیص داده و اعلام نماید ؟!  
تبلیغات عاملان حکومت های جور در نشر آراء فلسفی ، با قید ((اگر موافق قرآن باشد پذیرا خواهیم بود )) مردم را برای پذیرش آرا ء فلسفی ، آماده ساخت .

درباره ی ابراهیم آبادی

ابراهیم آبادی
یکی بود یکی نبود/ غیر از خدا هیچ کس نبود

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz
قالب وردپرس