معماری
خانه / امام عصر عج الله / مهدویت و جهان آینده- قسمت سوم

مهدویت و جهان آینده- قسمت سوم

☑️ امنیت و جهانی عاری از خشونت:

 ایجاد امنیت ونفی خشونت یکی از آرزوهای بزرگ و  از دغدغه های اصلی  عقلا در طول حیات انسان بوده وهست  والبته جامعه ای که در آن عدالت نهادینه شود بی تردید امنیت و نفی خشونت را نیز به دنبال خواهد داشت.

قال أبو جعفر علیه السلام: یقاتلون و الله حتى یوحد الله و لا یشرک به شیئا، و حتى تخرج‏ العجوز الضعیفه- من المشرق ترید المغرب- و لا ینهاها أحد، و یخرج الله من الأرض بذرها، و ینزل من السماء قطرها، و یخرج الناس خراجهم على رقابهم- إلى المهدی علیه السلام، و یوسع الله على شیعتنا…[۱]

 حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:به خدا قسم جهاد میکنند تا اینکه همه مردم یکتا پرست شوند به چیزی شرک نورزند تا جایی که یک پیرزن ناتوان از مشرق ( برای سفر) به سوی مغرب ( ازمنزل خویش) خارج می شود و هیچ کس او را از این کار باز نمی دارد (بخاطر وجود امنیت) و خداوند گیاهان را از زمین می رویاند و باران را از آسمان نازل می کند ومردم با میل و رغبت مالیات خود را بردوش خویش حمل کرده وبه حضرت مهدی علیه السلام تسلیم میکنند و خداوند برای شیعیان ما گشایش ایجاد می نماید

در این روایت  علت اصلی ناامنی دوری از یکتا پرستی و گرایش به شرک معرفی شده است بنابراین آنگاه که مردم همه درسایه سار نظام توحیدی  زندگی می کنند هیچ گاه به خود اجازه تعدی به حقوق دیگران را نخواهند داد.

 عن النبی صلی الله علیه و آله قال: یأوی إلى المهدی أمته کما تأوی النحل إلى یعسوبها یملأ الأرض عدلا کما ملئت جورا حتى یکون الناس على مثل أمرهم الأول لا یوقظ نائما و لا یهریق دما[۲]

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:مردم نزد مهدی علیه السلام جای می گیرند همانگونه که زنبورها نزد ملکه  خویش منزل میگزینند . او زمین را پر از عدل می کند همانگونه که از ستم پر شده است تا اینکه مردم به فطرت خویش باز می گردند به گونه ای که نه کسی همراه با ترس می خوابد و نه خونی ریخته میشود.

☑️ عقل محوری:

بیشترین انحرافات بشر در طول تاریخ، ناشی از آن است که عقل خود را به عنوان رسول باطنی در خدمت تعالیم رسول ظاهری  یعنی انبیای الهی قرار نداده است. به عبارت دیگر اگر انسان پس از دریافت کلیات عقلی از جمله اثبات خدا و نیاز به رسولان الهی این قوه نیرومند خود را تحت تربیت و ارشادات وحی قرار میداد عقل او رشد یافته وکامل می گشت و در نتیجه به فراخور ظرفیت واستعداد خود می توانست مدارج کمال وترقی را یکی پس از دیگری طی کند. لذا درفرمایشات اهل بیت علیهم السلام دسته ای از روایات موجود است که تصریح دارد عقلانیت در جامعه مهدوی از اهمیت والا و بسزایی برخوردار بوده وانسان ها با استفاده از این نعمت خدادادی که تحت پرورش مربی بزرگ الهی یعنی حضرت مهدی عجل الله تعالی له الفرج قرار گرفته به قله های رفیع فضیلت ومعنویت را فتح خواهند نمود.

عن أبی جعفر علیه السلام قال:‏ إذا قام قائمنا وضع الله یده على رئوس العباد فجمع‏ بها عقولهم‏ و کملت به أحلامهم

حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: هنگامی که قائم ما قیام کرد خداوند دست عنایت خویش را بر یر بندگان می نهد  که در نتیجه عقل ها متمرکز و تفکرات کامل می گردد.

☑️ آبادانی و رفاه اقتصادی:

بسیاری از ویرانی ها ناامنی ها  و رفتارهای غیر انسانی ناشی از دوری از دین الهی و فقر و تنگدستی است  کاد الفقر أن یکون کفرا[۴] ویکی از شاخصه های هویتی جهان آینده  آبادانی  و رفاه و آسایش اقتصادی مردم است .

عن ابی جعفر علیه السلام: …‏ فلا یبقى‏ فی‏ الأرض‏ خراب‏ إلا عمره ولا تدع الارض شیئا من نباتها الا اخرجته و یتنعم الناس فی زمانه نعمه لم یتنعموا مثلها قط…. [۵]  

امام باقر علیه السلام فرمودند: … پس هیچ زمین خرابی باقی نمیماند مگر اینکه آن حضرت آبادش می کند  وهیچ زمینی نیست مگر اینکه گیاه خود را میرویاند ومردم از نعمت ها آنچنان بهره مند می شوند که هیچگاه مانند آن بهره مند نگردیده اند. 

عن ابی عبد الله علیه السلام:إذا قام القائم علیه السلام …فحینئذ تظهر الأرض کنوزها و تبدی برکاتها فلا یجد الرجل منکم یومئذ موضعا لصدقته‏ و لا لبره ‏لشمول الغنى جمیع المؤمنین … [۶]

حضرت امام  صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که قائم علیه السلام قیام کند…. در این هنگام زمین گنج های خود را آشکار می کند برکات خود راظاهر می سازد وهیچ یک از شما در آن روز کسی را برای پرداخت زکات مال خود ونیز پرداخت صدقات نمی یابد زیرا همه مومنان بی نیاز هستند…

مشخصه ها و  ویژگی هایی  فراوان دیگری نیز وجود دارد که در مورد هویت جهان آینده وجامعه مهدوی در کلام معصومین علیهم السلام بیان شده است . از جمله : گسترش و رونق علم ،  علم وتولید در خدمت رشد فضایل  اخلاقی، ایجاد همزییستی مسالمت آمیز همه موجودات در روی زمین و… که تنها به موارد معدودی از آن  اشاره شد.

پایان قسمت سوم

⬅️ 1-  تفسیر العیاشی ج۲ ص ۶۱

⬅️ 2- اثبات الهدی ج۵ ص ۲۷۱

⬅️ 3- الکافی ج۱ ص ۲۵

⬅️ 4- الکافی ج۲ ص ۳۰۷

⬅️ 5- منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ج۳ ص۱۶۸

⬅️ 6- منتخب الأثر ج۲ ص ۳۳۱

درباره ی ج. عبدی

ج. عبدی
" و آل احمد مظلومون قد قهروا "

همچنین ببینید

برترین اعمال!

  ?عبد العظیم حسنىّ گوید: بر مولاى خود امام جواد علیه السّلام وارد شدم و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس