معماری
خانه / امام عصر عج الله / غیبت کبری / عصر غیبت، دوران سرگردانی

عصر غیبت، دوران سرگردانی

حدیث چهارم

و از جمله چیزهائى که امر غیبت را مورد تأکید قرار مى‏دهد و گواه بر حقّانیّت و وجود و حال سرگردانى است که طىّ آن (در غیبت) براى مردم پیش مى‏آید و نیز این که آن یک گرفتارى است که ناگزیر باید روى دهد و کسى از آن نجات نمى‏ یابد مگر آنکه بر سختى آن پایدار و ثابت قدم باشد روایتى است که در این مورد از امیر المؤمنین علیه السّلام نقل شده و عبارت است از:

 

⚜عکرمه بن صعصعه از پدر خویش روایت کرده که گفت علىّ علیه السّلام مى‏ فرمود: «این شیعه پیوسته همچون گله بز خواهد بود که درنده ستمگر نداند بر کدام یک دست‏ بگذارد (فرق نمى‏کند کدام یک را طعمه خود سازد) نه جایگاه بلندى براى آنان است که بدان پناه برند و نه تکیه‏ گاهى که در کارهاى خود بدان تکیه زنند و دلگرم باشند».

 

⚜همچنین در حدیثی دیگراز سلمان فارسى- رحمه اللَّه تعالى- روایت شده که گفت: «مؤمنان پیوسته همچون بزهاى بى‏جان (که در ناتوانى همسانند) خواهند بود، ستمگر زورگو نمى‏داند بر کدام یک از آنها دست نهد (کدام طعمه را برگزیند، چون جملگى یکسانند) در میانشان جایگاه بلندى نیست که بدان پناه جویند و تکیه گاهى وجود ندارد که در کارهایشان تکیه نمایند».

 

⚜وابن عقبه نیز می گوید: از علىّ علیه السّلام شنیدم مى‏فرمود: «گوئى هم اکنون شما را مى‏بینم همچون شترى که به دنبال چراگاه مى‏گردد بدین سوى و آن سوى در گردشید و آن را نمى‏یابید اى گروه شیعه».

 

⚜وعبد اللَّه بن بکیر و حکم از امام باقر علیه السّلام روایت کرده ‏اند که آن حضرت فرمود: «چگونه خواهید بود هنگامى که به بالا روید کسى را نیابید و باز گردید و کسى را نیابید».

 

⚜و همچنین ابو الجارود از امام باقر علیه السّلام روایت کرده که از آن حضرت شنیده است که مى‏ فرماید:

«پیوسته در انتظار به سر خواهید برد تا جایى که همچون رمه بزهاى وحشت زده شوید که قصّاب در بند آن نیست که دست خود را بر کدام یک از آنها بگذارد، که نه جایگاه بلندى داشته باشید تا بدان پناه جوئید و نه تکیه گاهى که به پشت گرمى آن به امورتان پردازید».

 

آیا این احادیث- خدایتان رحمت کناد- جز راهنما و نمایانگر غیبت صاحب حقّ است؟

 

و او همان جایگاه بلند است که شیعه بدان پناه مى‏ جوید و باز (این احادیث دلالت دارد) بر غیبت آن سببى که میان آن حضرت و شیعیانش براى او گماشته شده بود، و او همان تکیه گاهى است که شیعیان در کارهاى خود بدان دلگرم بودند و در حال غیبت آن حضرت امور شیعیان را به امامشان که همان جایگاه بلند آنان است مى‏ رسانید، پس هنگامى که آن (سبب) برداشته شد،

 

همچون بزهاى بى‏ جان (یکسان در ناتوانى) گردیدند، که در همان واسطه‏ ها خود پیام و راهنمائى و تا حدّى نگهدارنده نیرو و توان مؤمنان بود تا اینکه خداوند با برداشتن آن اسباب و با وجود غیبت امام در این زمانى که ما در آن قرار داریم (اوائل غیبت‏ کبرى‏) تدبیر خود را جارى ساخت و مقدّرات خویش را عملى نمود،

واین براى پاک ساختن آن کس است که خالص‏ شدنی ‏است

 

✅ و نابودى کسى که در خور هلاک است

 

✅و نجات هر کس که با پایدارى بر حقّ اهل نجات است

 

✅و برطرف ساختن شکّ و تردید،

 

✅و یقین آوردن بدان چه از امامان علیهم السّلام وارد شده

 

که ناگزیر این اندوه باید پیش آید و سپس به هنگام خواست خدا برطرف شود، نه هنگامى که مردم بخواهند و میلشان ایجاب کند، خداوند ما و شما را اى جماعت شیعه با ایمان، که پیوسته دست به ریسمان خدا دارید و دستور او را گردن مى‏ نهید از آنان قرار دهد که از گرفتارى غیبت نجات مى‏ یابند که در آن هر کس براى خود امامى برگزید و به اختیار پروردگارش راضى نشد و خواستار شتاب در تدبیر خداى سبحان گردید و آنچنان که مأمور بود، صبر نکرد، هلاک مى‏ گردد، خداوند ما و شما را پس از هدایت از گمراهى در امان بدارد که او ولىّ توانا است.

 

📚 الغیبه للنعمانی / ترجمه غفارى، ص:۲۷۲تا ۲۷۵

درباره ی ا. زارعین

ا. زارعین
شوق تو به باغ لاله جان خواهد داد/ عطر تو به گلها هیجان خواهد داد/ فردا که به آفاق بپیچد نورت/ تکبیر تو کعبه را تکان خواهد داد/

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz
قالب وردپرس